تبلیغات
مهندسان مکانیک - روغن ترمزهای سیلیکونی
 
مهندسان مکانیک
وبلاگ مکانیک شهرستان کنگاور (مهندس کهنمویی)
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM
درباره وبلاگ


ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت بازدید کنندگان محترم وبلاگ
این وبلاگ با هدف آشنا نمودن علاقه مندان به صنعت مکانیک راه اندازی شده است.
امید است توانسته باشیم گامی در راستای اعتلای سطح دانش این مرز و بوم برداریم.

مدیر وبلاگ : مهندس کهنمویی
مطالب اخیر

مایع ترمز پایه سیلیكونی از سال1974 میلادی به صورت تجاری در دسترس قرار گرفت و در سال1978 كارشناسان، ویژگی هایی برای این نوع مایع ترمزها منتشر كردند. امروزه چهار نوع از مایع ترمزها با پایه سیلیكونی MIL-B-46176 در سیستم های ترمز هیدرولیك در آمریكا مورد استفاده قرار می گیرد.

    مایع ترمزهای سیلیكونی در سیستم های ترمز هیدرولیك متداول در خودروها قابل استفاده هستند ولی نباید این مایعات ترمز را با انواع دیگر (مایعات با پایه گلیكول اتر) مخلوط كرد.

    در این مقاله برای آشنایی بیشتر با مایع ترمز سیلیكونی به بیان ویژگی های مثبت و منفی این مواد می پردازیم. سیلیكونها در محدوده دمایی50- تا250+ درجه سانتیگراد پایدار بوده به شدت دافع آب هستند. این مواد قدرت روان كنندگی بالایی دارند و در مقابل اكسیداسیون و دماهای بالا مقاوم هستند. همچنین تغییرات گرانروی آنها در برابر تغییرات دما بسیار كم و از نظر شیمیایی خنثی هستند. همچنین با الاستومرها سازگاری دارند.   


    
اختلاط با آب

    در اینجا اشاره به یك نكته ضروری است: مایع ترمزهای متداول (DOT3،DOT4) كه دارای پایه گلیكول اتر هستند رطوبت را جذب می كنند. زمانی كه این مواد در معرض رطوبت هوا قرار می گیرند و یا رطوبت از راهی وارد سیستم ترمز شود، گرمای حاصل از ترمزگیری باعث بخار شدن رطوبت جذب شده در مایع ترمز می شود. در نتیجه، فشار وارد بر پدال ترمز به جای آنكه باعث فشرده شدن مایع ترمز و عمل ترمزگیری شود، صرف خارج ساختن بخار بوجود آمده می شود.

    همچنین در دماهای پایین(40- درجه سانتیگراد) كریستال های ریزی در بعضی از مایع ترمزها كه دارای كیفیت نامناسبی باشند، تشكیل می شود و هنگامی كه دمای مایع به دمای بالاتری برگردد، این كریستالها به صورت قطرات كوچكی درآمده و دوباره در مایع حل می شوند. چنین رفتارهایی در مایع ترمزها غیرقابل قبول است. اما مایع ترمزهای سیلیكونی این حالات را ندارند،‌ زیرا مایع ترمزهایی با پایه سیلیكونی غیرقابل اختلاط با آب هستند. تحقیقات نشان داده است مایع ترمزهای سیلیكونی در طول سرویس مقدار بسیار جزیی آب جذب می كنند. نكته مهم عملكرد این مایعات بعد از قرار گرفتن آنها در معرض رطوبت هواست، این گروه از مایع ترمزها هنگامیكه در معرض رطوبت بالا قرار گیرند در حدود0/1 درصد (1000ppm) آب جذب می كنند، كه بسیار ناچیز است.

    هر چند كه سیلیكونها، جذب كنندة رطوبت نبوده و نقطه جوش بالاتری نسبت به مایع ترمزهای متداول (DOT3،DOT4) دارند ولی اگر آب به طور تصادفی وارد سیستم ترمز شود، به پایین ترین نقطه سیستم ترمز رفته وبه دو شاخه پدال ترمز راه می یابد. سپس این آب در217 درجه سانتیگراد جوش آمده و موجب قفل شدن ترمز در اثر بخار می شود.

    در مخلوط مایع ترمز سیلیكونی با مایع ترمزهای متداول این احتمال وجود دارد كه خورندگی به وجود آید، در صورتی كه نتایج آزمون خورندگی بر روی مخلوط این دو نوع مایع ترمز مثبت ارزیابی شود می بایست برای جداسازی این مواد اقدام كرد.

    اثر مایع ترمزهای سیلیكونی بر روی لاستیك

    اثر مایع ترمزهای سیلیكونی بر روی الاستومرهای موجود در سیستم ترمز با مایع ترمزهای دیگر متفاوت است. مایع ترمزهای سیلیكونی با مایع ترمزهای متداول غیرقابل اختلاط بوده و در صورت مخلوط شدن، دو فاز بوجود می آورند. مواردی كه باعث تورم لاستیكها می شود می تواند از سطح بین دو مایع عبور كند، با این حال انجام آزمون بر روی یك مایع مخلوط شده (مایع ترمز سیلیكونی با مایع سازگاری مورد استفاده در آزمونهای مایع ترمزهای متداول) نشان می دهد كه اختلاط دو نوع مایع باعث تورم بیش از اندازه و یا نرم شدن اجزای مهم موجود در لاستیك نخواهد شد.


    نتایج آزمون جاده ای Fielo Test Data

    نتایج آزمون جاده ای كه در طول دو سال در آمریكا انجام شد، حاكی از آن است كه مایع ترمزهای سیلیكونی نسبت به مایع ترمزهای متداول از قدرت بالاتری در محافظت از سیستم ترمز در برابر خورندگی برخوردارند.

    گرانروی: شاخص گرانروی مایع ترمزهای سیلیكونی از مایع ترمزهای متداول بالاتر است، به طوری كه در دمای25 درجه سانتیگراد گرانروی آنها دو برابر گرانروی مایع ترمزهای متداول است. گرانروی بالاتر از25 سانتی استوك در دمای25 درجه سانتیگراد باعث بروز مشكلات زیادی خواهد شد، بنابراین گرانروی در این دما بایستی پایینتر از25 سانتی استوك باشد.

    حلالیت هوا در مایع ترمزهای سیلیكونی

    براساس مطالعات انجام شده، مشخص شده است كه مایع دی متیل پلی سیلوكسان كه یكی از اجزای اصلی مایع ترمزهای پایه سیلیكونی هستند،

    می تواند3+-16 درصد حجمی هوا را در شرایط استاندارد فشار و دما در خود حل كنند، در حالیكه مایعات ترمز متداول با پایه گلیكول اتر2+-5 درصد حجمی هوا را در خود حل می كنند. این حالت باعث افزایش طول حركت پدال ترمز در شرایط سخت به ویژه در ارتفاعات و دماهای بالا خواهد شد.

    عبارت »هوای حل شده در مایع« -یعنی هوایی كه از اتمسفر جذب شده است- را نباید با هوای محبوس شده یاهوای آزاد، اشتباه كرد زیرا آثار آنها بر روی عملكرد سیستم ترمز می تواند كاملاً متفاوت باشد. هوایی كه از جو جذب می شود باعث افزایش حجم در سیستم یا مایع نمی شود، در حالیكه هوای محبوس شده یا هوای آزاد، حجم سیستم را اشغال كرده و هنگامیكه فشار به سیستم اعمال می شود، به راحتی فشرده خواهد شد.

    به بیانی دیگر می توان گفت، مایع ترمزهای سیلیكونی نسبت به مایعات ترمزهای متداول تحمل بیشتری در برابر هوای وارده شده به سیستم دارند.

 

    قابلیت فشرده شدن

    همانطور كه گفته شد مایع ترمزهای سیلیكونی قابلیت فشردگی بیشتری نسبت به مایع ترمزهای متداول دارند و این ویژگی در دماهای بالا بیشتر مشخص می شود و در هر تركیبی از فشار و دما قابل محاسبه است. امروزه گسترش و پیشرفت مایع ترمزهای سیلیكونی با توجه به نیازهای خاص تولیدكنندگان ادامه دارد. عملكرد موفقیت آمیز این مایع ترمزها با انجام آزمونهای جاده ای و آزمایشگاهی در سیستم ترمز انواع وسیله نقلیه موتوری، بخوبی قابل مشاهده است.
    علی رغم مزایایی كه برای مایع ترمزهای سیلیكونی بیان شد، یادآوری این نكته ضروری است كه قیمت مایع ترمزهای سیلیكونی به مراتب گرانتر از مایع ترمزهای متداول است.   

    درنهایت می توان اینگونه نتیجه گیری كرد كه مایع ترمزهای سیلیكونی مزایای بسیاری دارند ولی بدلیل دسترسی آسان به مایع ترمزهای متداول، مصرف این مایع ترمزها در دنیا آنچنان كه شایسته است رایج نیست.




نوع مطلب : شاسی و بدنه و جلوبندی، سیستم ترمز، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

یکشنبه 1386/10/2
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :