تبلیغات
مهندسان مکانیک - سیستم تهویه مطبوع (کولر خودرو)
 
مهندسان مکانیک
وبلاگ مکانیک شهرستان کنگاور (مهندس کهنمویی)
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM
درباره وبلاگ


ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت بازدید کنندگان محترم وبلاگ
این وبلاگ با هدف آشنا نمودن علاقه مندان به صنعت مکانیک راه اندازی شده است.
امید است توانسته باشیم گامی در راستای اعتلای سطح دانش این مرز و بوم برداریم.

مدیر وبلاگ : مهندس کهنمویی
مطالب اخیر

سیستم تهویه مطبوع :

بطورکل سیستم تهویه مطبوع (fresh vemtletion )كه كار آن به وجود آوردن یك فضا و دمای مناسب جهت آسایش ماست،از فكر آمریكایها در چندین دهه قبل سرچشمه گرفته و آنها در این زمینه پیشقدم بوده اند . شركت جنرال فورد یكی از نخستین كمپا نیهای اتومبیل سازی امریكا از همان سالهای نخست كه به تولید اتومبیل های خود اقدام كرد در فكر ایجاد رفاه و آسایش هر چه بیشتر سرنشینان اتومبیل بود و برای ایجاد یك فضای خنك و مطبوع در درون سالن خودرو، از تفكر متخصصین زیادی استفاده كرد . به عنوان مثال در اوایل،آنها در قسمت جلوی اتومبیل بین داشبورد و موتور یك محفظه خالی ایجاد كرده بودند و با ریختن یخهای خرد شده و استفاده از وزش باد در هنگام حركت اتومبیل ، نسیم خنكی در درون اتومبیل ایجاد می کردند . پس از آن با پیدایش سیستم های برودتی كه با انرژی گرمایی نفت بوجود می آمدند( با بكار بردن یك تانكر كوچك كه درون آنرا از گاز آمونیاك پر كرده بودند) جهت سرما سازی استفاده می كردند ولی این حالت به دلیل داشتن خطر نشت گاز آمونیاك كه برای انسان خیلی خطر ناك است چندان دوام نیاورد و كنار گذاشته شد.یكی از متخصصین شركت (ABRO TERMO KING ) &.

(decho cliom) موفق به تولید یك گاز برودتی بدون خطر برای اتومبیل شدند ولی مشكل عمده آنها ساختن یك سیستم پمپاژ جهت به حركت در آوردن این گاز در اتومبیل بود . بعد از یك سال تلاش و تفكر بالاخره آنها با همكاری یك شركت دیگر به نام carier موفق به ساخت یك كمپرسور پمپاژ گاز شدند. این كمپرسور گاز تزریقی را كه درون محفظه آن می فرستادند به صورت فشار p.s.a از لوله های خروجی خود به بیرون پمپاژ می كردند.مقدار فشار و دمای خروجی كمپرسور می بایست با سیستم cooling گاز و همچنین dr آن همخوانی داشته باشد . آنها بعد ازمدتها توانستند با ایجاد یك فضای كاهنده دما یا كندانسور (condansor) فشار و دمای مناسب را جهت برقراری نظم بین پمپاژ گاز و سیستم تبرید ایجاد كنند.



حال به طور اجمالی كاركرد یك سیستم برودتی اتومبیل را توضیح می دهیم.



برای دانلود مقاله به ادامه مطلب بروید.....




تشریح سیستم كولر اتومبیل:

بطورکل در سیستم تبرید كولر اتومبیل ابتدا گاز بایستی توسط یك دستگاه پمپاژ گردیده و پس از كاستن گرمای ایجاد شده به درون محفظه داشبورد اتومبیل هدایت شود و آنجا عمل تبرید را انجام دهد.



كمپرسور: كمپرسورها از نظر تزریق گاز به دو نوع تقسیم می شوند:

1- كمپرسور های كه با سیستم گاز برودتی R12كار می كنند.

2- كمپرسورهای كه با گاز R134A فعال می شوند.

گاز R12 كه سالها مورد استفاده قرار می گرفت به دلیل داشتن اثر مخرب روی محیط زیست كمتر مورد استفاده قرار می گیرد و در سالهای اخیر گاز (متو رفریجرنت (R134a جایگزین آن شد.

كمپرسور كه از نظر مكانیكی تشكیل شده از یك سیستم پمپاژ و یك سیستم ساكشن از نظر قدرت hp در انواع مختلف وجود دارند.



تشریح عملكرد گاز در درون سیستم :

هنگامی كه ما كمپرسور را با زدن كلید A/Cفعال می كنیم ،گازی كه درون محفظه كمپرسور است به شدت 507 تا 709 p.s.a از قسمت خروجی (دیس شارژ) خروج كرده و وارد یك سیستم خنك كننده گاز گرم بنام كندانسور می شود.كندانسور نیز به كمك یك فن كه در قسمت جلوی اتومبیل نصب شده به كاستن دمای گاز خروجی كمپرسور پرداخته و فشار و دمای گاز خروجی را برحسب میدان لازم تقریبا به 35 تقلیل داده و به درون یك محفظه دیگر بنام داریر رسیور هدایت می كند .

درایر رسیور: كار درایر رسیور ابتدا كاستن دما و سپس جمع نمودن مقدار مایع گاز به درون خود و فرستادن گاز تبخیر شده به قسمتهای دیگر میباشد .

درایر رسیور از نظر شكل همانند یك كپسول كوچك است كه درون آن از دو نوع مواد شیمیایی بنام مولوكاmoloka و سیلیكا selikiaانباشته شده است . ماده مولوكا در قسمت بالای درایر است و گاز ورودی را از روغن جدا نموده و به قسمت زیرین خود هدایت می كند و ماده دیگر نیز بنام سیلیكا گاز را تبخیر كرده و مایع آن را درون خود نگه داشته و گاز تبخیری را كه رطوبت آن كاسته شده به درون لوله های خروجی (اوپراتور ) هدایت می كند .

اواپراتور یا سرد خانه

گاز گرم و تبخیر شده توسط كمپرسور بایستی بوسیله یك دستگاه خنك شده و سرما تولید كند . امریكایها در اوایل كار با ساختن یك اواپراتور كه از جنس آهن درست شده بود برای سرما سازی استفاده می كردند.آنها با استفاده از لوله های آهنی و ورقه های نازك به ساخت اواپراتور دست زدند ولی این روش خیلی زود جواب منفی داد و هرگز آن برودت پیش بینی شده در سیستم را نداشت زیرا آهن بر حسب نوع آلیاژی كه دارد توانایی سریع گرم یا سرد شدن را ندارد و همچنین به علت سختی آلیاژ، زنگ زدگی و پایین بودن پمپاژ p.s.a در آن زمان، نتوانست جواب مطلوبی بدهد.سپس آنها به فكر آلیاژ دیگری افتادند و مس را انتخاب كردند . مس به دلیل اینكه نسبت به آهن خیلی دارای انعطاف و همچنین دارای سرعت عمل بالا در تغییر دما بود مورد توجه قرار گرفت و پس از مدت ها بالاخره توانستند با استفاده از لوله های مسی و نصب ورقه های مبدل هوا در كناره های لوله به اختراع جدید و قابل قبولی برسند. این نوع اوپراتور ها که از لوله های مسی درست شده بودند جواب بسیار مثبتی دادند و سالها در كلیه سیستمهای برودتی مورد اجرا قرار گرفتند ولی بدلیل اینکه فلز آلومنیوم خیلی بهتر و سریعتر از مس حرارت را منتقل می کرد در ساخت اواپراتور بجای مس از آن استفاده شد و مورد توجه خاص قرارگرفت.اوپراتورها از لوله های مارپیچی تشكیل شده اند كه یك سر ورودی آن به قسمت دیس شارژ و سر خروجی آن به قسمت ساكشن كمپرسور متصل است.در قسمت ورودی اوپراتور یك دستگاه انبساط كننده بایستی وجود داشته باشد كه عمل پایین آوردن دمای گاز را به طور ناگهانی و خیلی سریع انجام دهد. این دستگاه بنام اسپكشن والو است.

اسپكشن والو چیست؟

این دستگاه دارای یك ورودی گاز تبخیر شده و یك خروجی گاز منبسط است. درون اسپكشن یك محفظه توخالی كه در قسمت پایین آن سه تا شش سوراخ است وجود دارد و درون هر كدام از این سوراخها نیز سوپاپ استیل موجود است كه هنگام پمپاژ گاز همانند پیستونهای موتور اتومبیل بالا وپایین حركت می كنند و گاز پمپاژ شده را از كناره های خود عبور داده و چنان تحت فشار قرار می دهد كه دمای گاز خروجی به طور بسیا ر سریع تقلیل یافته و منبسط می شود .

این سوپاپها بر حسب قدرت كمپرسور و نوع روغن تزریقی به آنها متفاوت است. اسپکشن ها در قدیم به وسیله گاز جیوه عمل انبساط را انجام می دادند ولی امروزه این كار به وسیله ATO NETانجام می گیرد.(سیم فنری شکل)

نوع اسپكشن و همچنین تنظیم دهانه ورودی آن در كار بر تنظیم برودت خیلی موثر است. اكثر اوقات به دلیل نداشتن اطلاع دقیق بعضی از افرادی كه در این زمینه فعالیت می كنند از اسپکشن های غیر استاندارد یا مخالف با نوع گاز تزریقی استفاده می كنند كه این كار در انجام سرما سازی خلل ایجاد می كند .

قسمت خروجی اسپكشن ها به دهانه ساكشن اواپراتور متصل است و گازی كه توسط اسپكشن منبسط گردیده از دهانه خروجی خود وارد ورودی اوپراتور می شود و شروع به خنك كردن سردخانه میشود .





اسپكشن والوها خود به چندین دسته تقسیم میشوند:

1- آنهایی كه با گاز برودتی R12 فعال میشوند و بطور اتوماتیك هنگامیكه گاز به قسمت ورودی آن وارد شده عمل انبساط را انجام می دهند.

2- یک دسته اسپكشن ها به وسیله شیر برقی یا (ac valve) فعال می شود كه معمولا در اتومبیل های اروپایی تغییر زیادی ندارد و گرما نیز چنان زیاد نیست كه فشار p.s.a كمپرسور را مورد تاثیر قرار دهد . همچنین به علت هوای سرد زمستان و احتمال یخ زدگی روغن كمپرسور داشتن یك شیر برقی كه همزمان با پمپاژ گاز توسط كمپرسور فعال شود ، لازم و ضروری است.

معمولا در مناطق گرمسیری یا تروپیسكال از اسپکشن های معمولی استفاده می شود.

دسته دیگر این اسپکشن ها نیز با گاز a R134 فعال می شوند .





حالا سوال این است كه كار رفت و برگشت سرما درون اواپراتور چگونه انجام می شود؟

اوپراتور ها همانگونه که قبلا توضیح داده شد از آلیاژ آلومنییم به صورت لوله های مارپیچی تشكیل شده است كه به وسیله ورقه های نازك آلومنییمی كه درون آنها قرار گرفته اند شكل می گیرند .

گازی كه توسط اسپكشن منبسط گردیده وارد لوله های مارپیچی می شود و لوله ها شروع به سرد شدن می كنند و به وسیله لوله ساكشن ( معمولا سایز 10 اینچ مورد استفاده قرار می گیرد) به کمپرسور باز میگردند. اگر به هر دلیل عمل ساكشن قطع گردد، اواپراتور سریعا یخ زده و گاز منبسط شده درون آن تبدیل به یخ می شود .

كار رفت و برگشت گاز درون اواپراتور شبیه به رفت و برگشت خون درون قلب انسان است .



سرمای تولید شده ،توسط اواپراتور چگونه باید به بیرون منتقل شود ؟

این كار توسط فن اواپراتور اتومبیل انجام میشود كه در اتومبیل ها به دو نوع نصب میشوند: یك دسته اتومبیل هایی كه فن اواپراتور در قسمت ورودی اسپکشن قرار دارد و به آن posh tipe می گویند و یك دسته هم فن اواپراتور در قسمت خروجی قرار دارد كه آن را pull tipe می نامند.این فن ها سرمای تولید شده در اواپراتور را بطور پوش تایپ(فشاری) و یا بطور پول تایپ (مكنده) به درون لوله های خروجی هدایت می كنند .

كار ترموستات چیست ؟بعبارتی تنظیم دما بوسیله ترموستات انجام می گیرد .ترموستات ها در نوع ساخته شده اند: یك دسته ترموستات های مكانیكی هستند كه دارای ولیوم كاهنده یا افزاینده میباشند و یك دسته هم آنهایی هستند كه بصورت دیجیتالی عمل می كنند.این ترموستات ها به وسیله یك لوله باریك آلومنییم كه درون آن از جیوه sokhit استفاده شده با كاهش و یا افزایش دما سریعا حركت كرده و علاوه بر حركت دارای فشار نسبتا بالایی نیز می باشد به این معنی كه مثلا اگر دمای درون اواپراتور به11درجه سانتیگراد بالای صفر برسد جیوه حركتی شدید كرده و به پشت دیافراگم ترموستات فشار لازم را وارد می آورد که در این موقع دیافراگم ترموستات باز شده و پلاتین خروجی كمپرسور را از ورودی A/C جدا كرده و عمل پمپاژ كمپرسور را قطع می كند. پس از چند لحظه كه دما به وضعیت عادی خود برگشت مجددا پلاتین به حالت اولیه خود برگشته و كمپرسور فعال می گردد. این عمل بصورت اتوماتیك انجام می گیرد . چنانچه به هر دلیل ترموستات از مدار خارج گردد، اواپراتور پس از مدت كوتاهی دچار یخ زدگی میشود و فن نیز قادر به پرتاب هوای خنك نمی باشند. در این حالت احساس می شود دریچه های خروجی حالت خفگی پیدا كرده است.



انواع لوله های ساكشن و كار آن :

لوله های ساكشن معمولا از دو نوع 10 اینچ P.S.A انتخاب می شوند كه در اتومبیل های مختلف دارای اندازه های متفاوتی می باشد. شارژینگ ها معمولا در قسمت لوله ساكشن نصب شده و از آنها هم عمل واكیوم و یا تخلیه هوا و هم عمل شارژ گاز را می توان انجام داد.

شارژینگ های پروشور نیز در قسمت لوله دیس شارژ نصب گردیده كه می توان عمل تخلیه یا فشار را برای تست از آنجا انجام بدهیم ولی از آن قسمت عملیات گاز گیری را نمی توان انجام داد.

كار پروشور چیست ؟

پروشور را به سه دسته تقسیم می كنند :

1- پروشورهای low pm


2- پروشورهای
hi pm

3- پروشورهای تری اكسش


نوع اول كه low pm نام د ارد فقط در هنگام افت شارژ گاز از مدار خارج گردیده یعنی به هر دلیلی فشار گاز از حد معمول كمتر شود پروشور قطع كرده و كمپرسور را از مدار خارج می كند.

نوع دوم پروشورهای hi pm هستند كه علاوه بر افت فشار در صورت بالا رفتن دمای گاز خروجی از كمپرسور نیز عمل پمپاژ را قطع می کند.

نوع سوم تری اكسش معمولا در اتومبیل های سواری نصب می شوند که سیستم خنك كننده موتور اتومبیل بوسیله فن انجام میشود . این پروشورها علاوه بر خاصیت افت فشار یا افزایش دما كار راه انداختن فن كوئیل كندانسور ها را نیز انجام می دهند.(از این پروشور ها در پژو 405 استفاده شده است.)



سیستم VENTELITION یا تهویه در اتومبیل به دو نوع انجام می گیرد:

یك دسته اتومبیل هایی كه بوسیله پروانه خود موتور عمل تهویه را انجام می دهند و یك دسته هم اتومبیل هایی كه بوسیله فن كوئیل خنك می شوند. در نوع دوم فن های اتومبیل علاوه بر تهویه گرمایی رادیاتور بایستی عمل تهویه كولر را نیز انجام دهند. حال چنانچه كولر اتومبیل روشن باشد و فن كوئیل ها به هر دلیل از مدار خارج شوند باعث خلل در كار كولر و بالا رفتن آمپر و دمای موتور می گردد.در این موقع می بایستی safty valve یا سوپاپ کمپرسور عمل کرده و گاز را از مدار خارج کند.اگر به هر دلیلی سوپاپ از کار خود باز ماند احتمال آسیب رسیدن به قطعات کولر خیلی زیاد میباشد.این سوپاپ در پشت کمپرسور نصب گردیده و در اکثر ماشینهای فرانسوی مشاهده می شود.كار safty valve سیفتی والو ها دركمپرسورها كه دارای hp بالایی میباشد، بسیار ضروری است زیرا این نوع كمپرسورها بر حسب پمپاژ بالایی كه دارند، چنانچه عمل تهویه كندانسور قطع گردد دمای زیادی در سیستم كمپرسور و لوله های خروجی برقرار می كند و باعث تركیدگی در سیستم اوپراتور می گردد.این والوها در هنگام بالا رفتن فشار، گاز را به میزان p.s.a 95 از خود خارج كرده و سپس به حالت اولیه برمی گردند. درست همانند شیر اطمینان آبگرمكن های خانگی.



در بعضی اتومبیلها از سیستم برودتی كولر،جهت سردكردن یخچال نیز استفاده می شود:



در این نوع اتومبیلها ابتدا بایستی از كمپرسور توان بالا hp 709 استفاده شود.یخچال این اتومبیلها دارای ابعادی كوچك حدودا بین 20 تا 40 سانتی متر ساخته شده اند كه بوسیله یك شیر سولونید مقدار گاز لازم را به درون جداره یخچال فرستاده و موجب خنك شدن آن می گردد. عمل ساكشن نیز توسط اوپراتور كولر انجام می گیرد .

جدیدا چینیها یك نوع یخچال برای استفاده در اتومبیل ساخته اند كه از نوع گاز مبرد آمونیاك پر شده و كار می كند. این یخچال ها از انرژی برق باطری استفاده می كنند و چونكه عمل تبخیر توسط المنت انجام می گیرد كار سرما سازی را بالا می برد.

سیستم الكتریكی برق كولر اتومبیل معمولا باید دارای ولتاژ مناسب 12 ولت با A 55 باشد. نوع باطری با توان، ولتاژ و آمپر مناسب در كاركرد كولر بسیار مهم است. معمولا باطریهایی كه دارای آمپر پایین 50 هستند ولتاژ مناسبی برای كمپرسور تولید نمی كنند.

قسمتهای الكتریكی كولر عبارتند:

1- كلید A/C كه عمل قطع و وصل كولر را انجام می دهد . این کلید ها در دو نوع هستند: یك نوع كلید ها كه برق مثبت را از باطری می گیرند و فعال میشوند و یك دسته كلیدهایی كه با منفی فعال میشوند . هنگامیكه كلید A/C طبق فرمان ما فعال شد برق خروجی را به یك پل ترموستات متصل كرده و پل دوم ترموستات جریان را وارد یك كیت الكترونیكی كرده و رله های كیت پس از فرمان گرفتن ولتاژ را به سوی رله های استاتر هدایت می كنند. رله های استاتر بار اضافی را كه بر دوش كلید A/C قرار دارد كم كرده و با یك ذخیره سازی و ولتاژ مناسب به دستگاه مربوطه وصل می كنند. معمولا در اتومبیل برحسب تعداد دستگاه های برقی كه در مدار قرار دارند رله نصب می كنند.

2- دور بالابر یاfastting.i.r دستگاهی است كه برروی اتومبیلهای کاربراتوری نصب می شود.هنگامی كه كولر روشن شدeleteric valve نیز فعال گردیده و عمل واكیوم كاربراتور را انجام می دهد. این دستگاه همزمان با روشن شدن كولر فعال شده و بطور اتوماتیك دور موتور را بالا برده و از لرزش موتور جلوگیری می كند .

در اتومبیل های انژكتوری چونكه عمل بالا بردن دور موتور بصورت حرارت پودری انجام گردیده نیازی به دور بالابر نیست.


كمپرسور:


كمپرسور دستگاه حركت دهنده گاز مبرد در كولر اتومبیل می‌باشد. كمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌نماید. همچنین كمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز كم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش می‌دهد. كمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل كندانسور و سپس به كپسول خشك كننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق ..................


مزایای كولر اتومبیل:

در عصر حاضر دیگر وجود كولر در اتومبیل به عنوان یك وسیله لوكس تلقی نمی‌شود بلكه كولر اتومبیل به عنوان ضرورتی مطرح می‌گردد كه ضامن استفاده از اتومبیل توام با امنیت و آرامش خاطر است.
احتیاجی به توضیح نیست كه هنگامی كه اتومبیل شما مجهز به كولر باشد، می‌توانید با اعصاب آرامتر و راحت‌تر به رانندگی بپردازید. زیرا هرگز گرمای طاقت فرسا، گازهای خطرناك، گرد و غبار و سر و صدا به داخل اتومبیل شما راه نخواهد یافت.
سیستم كولر اتومبیل در واقع از مجموعه قطعاتی تشكیل شده است كه پس از نصب برروی اتومبیل، برای فضای داخل كابین تولید برودت دلخواه را می‌نمایند.
كولر اتومبیل با كاهش حرارت و رطوبت داخل كابین به ما كمك می‌نماید تا رانندگی راحت تری داشته و در طول مسیر از آرامش كافی برخوردار باشیم.


كمپرسور:


كمپرسور دستگاه حركت دهنده گاز مبرد در كولر اتومبیل می‌باشد. كمپرسور با گرداندن گاز در اجزاء سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌نماید. همچنین كمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز كم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش می‌دهد.
كمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل كندانسور و سپس به كپسول خشك كننده و مجدداً به داخل اواپراتور سوق می‌دهد.
كمپرسورهایی كه در سیستمهای كولر اتومبیل به كار برده می‌شوند، می‌بایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل ننمایند.


كندانسور:


كندانسور یكی از اجزائی است كه وظیفه تبادل حرارت را بر عهده دارد.
كندانسور گرمای جذب شده توسط اواپراتور از گاز مبرد داخل سیستم را به هوای محیط خارج از كابین اتومبیل انتقال می‌دهد.


كپسول خشك كننده:


كپسول خشك كننده بعنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌نماید. معمولاً این كپسول دارای یك سوئیچ ایمنی می‌باشد تا در مواقعی كه فشار گاز از حد تعریف شده كمتر یا بیشتر شود، به طور خودكار جریان برق كمپرسور را قطع ‌نماید.
همچنین بر روی این كپسول شیشه‌ای جهت رؤیت گاز وجود دارد. شیشه رؤیت به ما این امكان را می‌دهد تا بتوانیم گردش و میزان گاز موجود در سیستم را كنترل نماییم.



شیر انبساط:


شیر انبساط تعیین كننده میزان صحیح گاز وارد شونده از كندانسور به داخل اواپراتور از طریق یك فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را بطور ناگهانی كاهش می‌دهد. هنگامی ‌كه كمپرسور شروع به كار می‌نماید، شیر انبساط باز شده و مبرد مایع با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پر فشار تبدیل می‌گردد.
زمانی كه اواپراتور میزان بیشتری مبرد را طلب می‌نماید، شیر انبساط اجازه می‌دهد تا مبرد كم فشار مورد نیاز به داخل كویل اواپراتور وارد گردد. شیر انبساط برقرار كننده تعادل میان بار گرما و خنك كنندگی بهینه اواپراتور می‌باشد.


اواپراتور:


یكی دیگر از قطعات اصلی سیستم كولر اتومبیل اواپراتور است.
اواپراتور مجموعه‌ای از قطعات است كه وظیفه كاهش گرمای هوای كابین اتومبیل را بر عهده دارد. یكی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل كابین می‌باشد.
جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الكتریكی با عبور از سطح كویل اواپراتور، برودت ایجاد شده توسط كویل را از طریق كانال‌ها و دریچه‌های هدایت هوا به داخل كابین اتومبیل انتقال می‌دهد. عمل ایجاد برودت توسط كویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت هوای داخل كابین گشته و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از كابین اتومبیل منتقل می‌گردد.
سیستم كولر اتومبیل دارای دو سوئیچ كنترلی است كه یكی از آنها زمانی كه فشار گاز كم یا زیاد باشد، كمپرسور را از مدار خارج نموده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌نماید. عدم كاركرد مناسب هریك از این دو سوئیچ می‌تواند باعث از كار افتادن كل سیستم گردد.


دانلود فایل وورد مقاله


دانلود فایل پی دی اف مقاله




نوع مطلب : فروشگاه سایت، مقالات رایگان، پروژه، پایان نامه و تحقیق، مجموعه موتور، شاسی و بدنه و جلوبندی، خنک کاری و روغن کاری، 
برچسب ها : سیستم تهویه مطبوع، تهویه مطبوع، سیستم تهویه، تحقیق در مورد سیستم تهویه، تحقیق رایگان، کولر، کولر گازی، کولر خودرو، اواپراتور، کندانسور، مهندسی مکانیک، مهندسی خودرو، کولر ماشین، نقش اواپراتور، ترموستات، ترموستات کولر، نحوه کار کولر، کلر، گاز کولر، نخوه شارژ کولر، مقالات صنعتی، مقالات مکانیک، مقاله خودرویی،
لینک های مرتبط :

دوشنبه 1385/04/19
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :