تبلیغات
مهندسان مکانیک - اجزا و متعلقات موتور
 
مهندسان مکانیک
وبلاگ مکانیک شهرستان کنگاور (مهندس کهنمویی)
صفحه نخست            تماس با مدیر            پست الکترونیک           RSS            ATOM
درباره وبلاگ


ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت بازدید کنندگان محترم وبلاگ
این وبلاگ با هدف آشنا نمودن علاقه مندان به صنعت مکانیک راه اندازی شده است.
امید است توانسته باشیم گامی در راستای اعتلای سطح دانش این مرز و بوم برداریم.

مدیر وبلاگ : مهندس کهنمویی
مطالب اخیر


اجزا و متعلقات موتور

 

اجزای موتور را میتوان به 28 قسمت تقسیم کرد

 

1.پیستون..قطعه ای استوانه شکل است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی دارد و زمان های موتور را به و جود می اورد ضمنا نیرو های تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل میکند

 

2.سیلندر..استوانه ای است تو خالی که از بالا به سر سیلندر متصل شده و از پایین با حرکت پیستون حرکت آن مرتبا تغیر میکند

 

3.شاتون..اهرمی است که به پیستون و میل لنگ متصل می شود ؛ باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به حرکت چرخسی میل لنگ_(گشتاور)_ میگردد

 

4.میل لنگ..محوری است که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور به سیستم انتقال قدرت ارسال میکند

 

5.سوپاپ..فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه ی ورودی و خورجی سرسیلندر قرار گرفته و در زمان های کار موتور ؛ با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا میکند

 

6.شمع..وسیله ای است متشکل از دو الکترود و بدنه ی سرامیکی که بر اثر ولتاژ زیاد به وسیله ی ترانس(کویل)در زمان مناسب طراحی شده ؛ ایجاد جرقه می نماید و مخلوط سوخت را منفجر میشود

 

7.سر سیلندر..قطعه ای است که به عنوان در پوش در بالای بدنه ی سیلندر بسته می شود تا محفظه ی احتراق را به وجود اورد معمولا بر روی سر سیلندر شمع ها سوپاپ ها و غیر است

 


اجزا و متعلقات موتور

 

اجزای موتور را میتوان به 28 قسمت تقسیم کرد

 

1.پیستون..قطعه ای استوانه شکل است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشتی دارد و زمان های موتور را به و جود می اورد ضمنا نیرو های تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل میکند

 

2.سیلندر..استوانه ای است تو خالی که از بالا به سر سیلندر متصل شده و از پایین با حرکت پیستون حرکت آن مرتبا تغیر میکند

 

3.شاتون..اهرمی است که به پیستون و میل لنگ متصل می شود ؛ باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به حرکت چرخسی میل لنگ_(گشتاور)_ میگردد

 

4.میل لنگ..محوری است که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور به سیستم انتقال قدرت ارسال میکند

 

5.سوپاپ..فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه ی ورودی و خورجی سرسیلندر قرار گرفته و در زمان های کار موتور ؛ با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا میکند

 

6.شمع..وسیله ای است متشکل از دو الکترود و بدنه ی سرامیکی که بر اثر ولتاژ زیاد به وسیله ی ترانس(کویل)در زمان مناسب طراحی شده ؛ ایجاد جرقه می نماید و مخلوط سوخت را منفجر میشود

 

7.سر سیلندر..قطعه ای است که به عنوان در پوش در بالای بدنه ی سیلندر بسته می شود تا محفظه ی احتراق را به وجود اورد معمولا بر روی سر سیلندر شمع ها سوپاپ ها و غیر است

 

8.مجاری آب..جارای آب در اطراف سیلندر و سر سیلندر وجود دارد و گرمای بیش از حد موتور را با گردش آب گرفته و به رادیاتور انتقال می دهد

 

9.راهنمای سوپاپ ها..استوانه ای که سوپاپ  در آن حرکت می کندو به علت داشتن لقی مجاز حرکت سوپاپ را کنترل می کند

 

10.مانیفولد..لوله های انتقال دهنده سوخت به موتور و لوله های خروج دود از موتور را میگویند

 

11.تایپیت..استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و میل سوپاپ قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند میکند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ میگیرد

 

12.میل سوپاپ..محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامک هایی می باشد که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی میدهد و استوانه ی خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را به کار میندازد و دارای چرخ دنده های برای حرکت دادن اویل پمپ و دلکو دارد

 

13.بادامک..قطعه ای است بادامی شکل که بر روی محور میل سوپاپ است و حرکت دورانی محور را به حرکت خطی قطعه ای دیگری که با آن درگیر است میسر می سازد

 

14.فلایویل..قطعه ی نسبتا سنگینی است که به انتهای میل لنگ متصل میشود که جهت ذخیری انرژی تولید شده در موتور شده و باز پس دهی آن در زمان مورد نیاز به کار میرود

 

15.فنر سوپاپ..وسیله ای است که در مواقع لزوم سوپاپ را می بندد

 

16.اسبک..وسیله ای است که در مواقع لزوم سوپاپ را باز میکند

 

17.کاربراتور..دستگاهی است که در آن سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کار کرد موتور را آماده میکند

 

18.دلکو..دستگاهی است که برق فشار قوی را در زمان لازم بین شمع ها تقسیم میکند

 

19.پمپ روغن..دستگاهی است که روغن را با فشار معینی به قسمت های مختلف موتور میرساند

 

20.فیلتر روغن.. وسیله ای است که نا خالصی های روغن را از آن جدا کرده

 

21.موتور استارت..دستگاه الکتریکی است که برای به راه انداختن موتور به کار میرود

 

22.میله ی انداره گیری روغن..وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به ما نشان میدهد

 

23.وایر های فشار قوی..وسایلی هستند که برق فشار قوی را از کویل گرفته و به شمع ها میرسانند

 

24.پمپ بنزین..دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور می رساند

 

25.دینام..دستگاهی است که برق خودرو را تامین میکند

 

26.ترموستات..دستگاهی است که درمدار خروجی آب قراردارد و درجه ی آب را کنترل میکند

 

27.واتر پمپ..دستگاهی است که آّ را در داخل موتور به حرکت در می اورد

 

28.پروانه..قطعه ای است که هوای محیط خارج را از لابه لای پره های رادیاتور میکده آب را خنک میکند








نوع مطلب : مجموعه موتور، مقالات رایگان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

سه شنبه 1385/01/8
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :